Valmisbetonitehdasympäristö sopii lepakoille

ti marrask. 04 12:25:00 2014

Rudus Oy:n Varsinais-Suomessa sijaitsevalla valmisbetonitehtaalla tehty tutkimus paljasti, että suuri joukko lepakoita viihtyy betonitehdasalueella.

Ruduksen tehtaiden luonnon monimuotoisuutta alettiin kartoittamaan vuonna 2013. Keväällä 2014 Satakunnassa sijaitsevalta tehtaalta löytyi pohjanlepakoiden talvehtimispaikka ja Varsinais-Suomessa sijaitsevalta tehtaalta merkkejä siitä, että alueella saattaisi olla kesäisin saalistavia lepakoita. Tehtaiden henkilökunnalla ei ollut aiempia havaintoja lepakoista. Kesällä 2014 suoritetun automaattidetektoritutkimuksen tulokset yllättivät sekä tutkijan että henkilökunnan. Turun yliopiston lepakkotutkija FT Thomas Lilley kertoi havainneensa vastaavia pohjanlepakkomääriä harvoin tutkimuskohteissaan. Merkittävää tutkimuksessa on se, että piha-alueella saalistusta harjoittelevista poikasista voi päätellä, että myös pohjanlepakoiden lisääntymisalue on lähellä, vaikkei sitä ole vielä paikannettu. Valmisbetonitehdasalueilla elävät lepakot eivät siis häiritse betonituotantoa, eivätkä ilmeisesti häiriinny betonituotannosta.

Vaativat kriteerit täyttäviä talvihorrostus-, saalistus- ja lisääntymispaikkoja voi siis löytyä myös teollisuusalueilta. Lepakot ovat elinympäristöjensä suhteen yhtä aikaa hyvin vaativia ja toisaalta vähään tyytyväisiä. Vaatimuksia lepakoilla on horrostuksen aikana lämpötilan ja ilman kosteusprosentin suhteen sekä aktiivikaudella sopivien saalistuspaikkoihin liittyen, mutta kun nämä  tarpeet toteutuvat, aivan vieressä tapahtuva teollinen toiminta ei niitä häiritse. Lepakkotutkimukset jatkuvat Ruduksen tehdasalueilla ensi keväänä, sillä lepakot ovat siirtymässä paraikaa talviunille.

Lepakot ja luonnon monimuotoisuus huomioon suunnittelussa

Rudus järjesti keväällä 2014 yhteistyössä Suomen Lepakkotieteellisen yhdistyksen sekä Aalto-yliopiston Arkkitehtikillan  kanssa lepakkopönttösuunnittelukilpailun opiskelijoille. Tavoitteena oli välittää tutkijoiden tietoa lepakoista ja lisätä opiskelijoiden tietoisuutta luonnon monimuotoisuuden huomioimisesta suunnittelussa. Suunnittelukilpailussa materiaalina oli betoni, sillä tiedossa oli että lepakot ovat mieltyneet betoniin pesämateriaalina. Kilpailun voitti maisema-arkkitehtiopiskelija Säde Palmu lepakkolieriösuunnitelmallaan. Muualla Euroopassa betoniset lepakkopöntöt ovat jo osa rakennettua ympäristöä.

Lisätietoja

Rudus Oy, ympäristöinsinööri Maiju Räsänen, maiju.rasanen@rudus.fi, p. 050 590 8460

Turun yliopisto, lepakkotutkija FT Thomas Lilley, tmlill@utu.fi

www.rudus.fi/lumo