Rudus asuntomessuilla: uutta ilmettä pihaan ja portaisiin

ke heinäk. 08 10:00:00 2015

Ruduksen Formento-maisematuotteita on monipuolisesti esillä Vantaan asuntomessuilla. Piha-, muuri-, porras- ja reunakiviä ja muita kivituotteita on käytetty useiden talojen pihoissa sekä yleisillä alueilla.

Ruduksen uutuutena on Rombakivi. Vinoneliön muotoinen kivimalli mahdollistaa hauskojen geometristen kuvioiden leikittelyn ladonnoissa. Kolmiulotteisen vaikutelman aikaansaaminen onnistuu valitsemalla kiveykseen useampi eri väri.

Rombakiveä on käytetty messualueelle johtavan Lumikvartsinpolun ja Rubiinikehän aukion päällysteenä.

Keskusaukion eli Tiikerinsilmän kiveyksen rakentamiseen on käytetty hiekanruskeita ja mustia Milano-kiviä sekä harmaita Noppakiviä. Noppakiviin on kiinnitetty 21 messinkilaattaa, joiden kuviot ovat vantaalaisten lasten suunnittelemia. Rudus on toimittanut myös aukion reunalla olevat graniittimuurit.

Tiikerinsilmästä Rubiinikehälle kulkevat pikkukadut on päällystetty savunvärisellä Kartanokivellä. Savu on yksi Ruduksen moniväritekniikalla valmistetuista betonipäällysteiden sävyistä. Rubiinikehän jalkakäytävät on päällystetty harmailla Kartanokivillä, niiden vieressä on harmaata kourulaattaa vesien johtamiseen.

Kivistön aseman Topaasiaukion kiveyksestä tehtiin malli Vantaan kaupungille ennen rakentamista. Päällysteiksi valittiin mustaa ja Viitasaaren keltaista graniittia poltetulla pinnalla sekä hiekkapuhallettua isoa betonilaattaa Kurun ja Auteren sävyisinä. Kulkua ohjaavana päällysteenä on kohokuvioitu Viitasaaren keltainen graniitti. Kivistön aseman Kvartsiraitilla on myös Rudus Formenton suorakaiteen muotoista, hienopestyä laattaa väreinä Autere ja Kuru.

Lasimurskeella ilmettä portaisiin

VAV Asunnot Oy:n messuille valmistuneen Opaali-kerrostalon rakentamisessa on hyödynnetty ympäristöä ja luonnonvaroja säästäviä ratkaisuja. Taloon toivottiin myös portaisiin uutta ilmettä ja materiaaliksi kierrätystuotetta.

Rudus on alan edelläkävijä rakennusmateriaalien kierrätyksessä. Ruduksella oli jo hieman kokemusta kierrätyslasin käytöstä mosaiikkibetonilaatoissa. Opaali-taloa varten ryhdyttiin selvittämään kierrätyslasin käyttöä myös portaissa.

Erilaisten mallipalojen jälkeen päädyttiin siihen, että Opaali-talon mosaiikkibetoni-askelmiin laitettiin jätelasimursketta. Lasi hioutui Ruduksen koneissa helposti ja antoi askelmiin näyttävän ilmeen vihreän ja ruskean värin eri sävyissä. Lasimurskeella saa helposti portaisiin uutta ilmettä ja kierrätyslasin käyttö tekee tuotteesta entistä ekologisemman.

• Ruduksen pihakivien esittelypiste on RockKivitalot Oy:n kohteessa numero 38, osoitteessa Tiikerinsilmä 9.
  • Opaali-talo sijaitsee osoitteessa Lipputie 14. Messujen aikana pääsee tutustumaan C-portaan asuntoihin.

Kuvatekstit

1. ( rudus_rombakivi_asuntomessut)

Rombakiven uusilla hienopestyjen kivien eri sävyillä saa ladottua geometrisiä kuvioita.

2. (rudus_tiikerinsilma_asuntomessut)

Asuntomessujen keskusaukio, Tiikerinsilmä, on päällystetty Ruduksen monipuolisilla tuotteilla. Kuvassa hiekanruskeaa ja mustaa Milano-kiveä-

3. (rudus_elementoportaat_asuntomessut)

Kivimurskalla saa porrasaskelmiin uutta ilmettä. Rudus käytti kivimurskaa Elemento-portaisiin, jotka valmistettiin ympäristöystävällisiä ratkaisuja suosineeseen Opaali-kerrostaloon.

Rudus Oy, Formento-maisematuotteet

Markkinointipäällikkö Pirkko Merisalo, gsm 040 534 2577, pirkko.merisalo@rudus.fi

Rudus Oy, Elemento-tuotteet

Myyntijohtaja Pekka Lamberg, gsm 400 210617, pekka.lamberg@rudus.fi