Ruduksen betonia voi käyttää kaikkialla Suomessa

pe marrask. 18 08:30:00 2016

Viime päivinä on uutisoitu Turun yliopistollisen keskussairaalan T3-sairaalarakennuksen ja pysäköintihalli Harppuunaparkin työmailla Turussa havaituista ongelmista betonirakenteissa. Rudus on toimittanut näihin kohteisiin betonia Turussa sijaitsevilta betoniasemiltaan. Laadunvalvonnan tulosten mukaan Ruduksen Turun kohteisiin toimittama betoni ei ole syynä havaittuihin ongelmiin. Ruduksen betonia voi käyttää kaikkialla Suomessa normaalisti.

Ruduksen betonin tuotannossa ei ole havaittu muutoksia ja yhtiö on toteuttanut laadunvalvonnan standardien ja vaatimusten mukaisesti. Lisätutkimukset ovat käynnissä sekä T3-sairaalan että Harppuunaparkin työmailla.

”Betonirakenteen lujuuteen vaikuttavat betoni, sen käsittely ja olosuhteet työmaalla sekä koekappaleiden valmistus- ja testausprosessi”, kertoo toimialajohtaja Mikael Lindedahl. ”Viime aikoina rakennustyömailla on alettu porata näytteitä rakenteista, mikä ei ole standardin mukainen tapa betonin lujuuden arvioimiseksi. Näin ollen siihen ei ole rakennusalalla myöskään riittävästi yhteisiä menetelmiä ja ohjeistusta, mikä tekee tulosten vertailukelpoisen tarkastelun käytännössä mahdottomaksi”, jatkaa Lindedahl.

”Jos laadunvalvontaa haluttaisiin rakennusalalla tehdä rakenteista näytteitä poraamalla laajemmin kuin erityistapauksissa, niin siihen tarvitaan alan yhteinen ohjeistus”, lisää Lindedahl. Rudus on jo tehnyt aloitteen, että betoniteollisuus yhdessä rakentamisen eri osapuolien kanssa selvittää, kuinka asiassa on parasta toimia jatkossa.

Yhteystiedot

Rudus Oy Betoni- ja kivimateriaalit, Mikael Lindedahl, toimialajohtaja, puh. 020 447 6704

Rudus Oy Betoni- ja kivimateriaalit, Jari Lehtonen, Länsi-Suomen aluejohtaja, puh. 020 447 6205