Ruduksen uusi LUX-lattiabetoni – erinomainen pohja design-lattioille, edustava pinta sellaisenaan

pe helmik. 01 10:00:00 2019

Rudus on kehittänyt uuden ratkaisun vaativiin betonilattioihin. LUX-lattiabetoni kutistuu kuivuessaan erityisen vähän, mikä on hyvä ominaisuus varsinkin laajoissa lattiapinnoissa.

LUX-lattiabetonilla saadaan edustava ja yhtenäinen lattiapinta. Betonin valmistuksessa on käytetty puhdasta SR-sementtiä, jonka ansiosta betoni on tasalaatuista ja kuivuessaan kutistuu erityisen vähän ehkäisten pintahalkeamia. SR-sementillä voidaan saavuttaa jopa 30 % pienempi kuivumiskutistuma yleisempiin sementtilaatuihin verrattuna.

Koska LUX-lattiabetonin kuivumiskutistuma on pieni, voidaan sillä valaa suuriakin laattoja. Saumavälit jäävät harvoiksi, mikä parantaa rakenteen kestävyyttä ja lisää lattian näyttävyyttä.

LUX-lattiabetoni on ensiluokkainen pohja erilaisille design-lattioille. Betonin kosteana säilyvä pinta helpottaa jatkotyöstöä kuten sirotteiden käyttöä – sirote tarttuu ja levittyy pintaan paremmin.

Jäykkää ja isorakeista lattiabetonia

LUX-lattiabetonissa käytetään karkeaa sementtilaatua. Sen ansiosta betonissa voidaan käyttää pienempää vesimäärää. Näin betonin kutistuvan osan, sementtipastan, osuus betonireseptissä jää pienemmäksi. Tarvittaessa betonin kanssa voidaan käyttää myös kutistumaa kompensoivaa lisäainetta.

Parhaimman lopputuloksen kannalta kannattaa aina käyttää mieluiten jäykkää ja isorakeista lattiabetonia. Suurempi pastamäärä kasvattaa betonin kutistumaa.

Ruduksen asiantuntijat neuvovat sopivan laadun valitsemiseksi XD- ja XS-rasitusluokissa. Suolarasitetuissa olosuhteissa SR-sementtipohjaisessa betonissa voidaan tarvittaessa käyttää silikaa seosaineena betonin tiiveyden ja suolarasituksen kestävyyden parantamiseksi.

LUX-lattiabetonia saa sekä sisälattia- että ulkokäyttöön soveltuvana, pakkasen kestävänä versiona. Suositeltava käyttölämpötila on kuitenkin yli 15° C. Betonin sitoutuminen hidastuu merkittävästi viileässä.

Jälkihoidosta huolehdittava

Betoni on jälkihoidettava eli suojattava ja pidettävä kosteana lujuudenkehityksen alkuvaiheen aikana. Jälkihoito vaikuttaa merkittävästi betonilattian lopulliseen laatuun. Liian aikainen kuivuminen voi heikentää lujuutta ja kulutuskestävyyttä sekä lisätä kutistumaa ja halkeiluriskiä.

Erityisesti tuulisissa olosuhteissa pinnan kuivuminen aiheuttaa plastista kutistumaa, jonka suuruus voi olla jopa kymmenkertainen kuivumiskutistumaan verrattuna.

Pinnoitettavien lattioiden jälkihoitoa on jatkettava vähintään seitsemän vuorokautta ja kulutusrasitettujen lattioiden kaksi viikkoa.

Lattiapinnoitteita käyttäessä kannattaa selvittää pinnoitteen vaatima suhteellinen kosteus ja mittauttaa se ammattitaitoisella henkilöllä.

LUX-lattiabetonin tekniset tiedot

• Sideaineet: SR-sementti (CEM I 42.5 N - SR3) ja Pika Sementti (CEM I 52.5 R)
  • Notkeusluokat: S2-S4
  • Maksimiraekoot: #8 mm, #16 mm, #32 mm
  • Lujuusluokat: C25/30 – C35/45
  • Rasitusluokat: X0, XC1-4 50 tai 100V, tarvittaessa myös XF1 ja XF3-luokat säänkestävällä versiolla

Kuvatekstit

(2 vaihtoehtoista kuvaa)

(kutistumavertailun taulukko pdf)

SR-sementtipohjaiset lattiabetonit pärjäävät erinomaisesti kuivumiskutistuman vertailussa. SR-sementillä voidaan saavuttaa jopa 30 % pienempi kuivumiskutistuma yleisempiin sementtilaatuihin verrattuna.

Lisätietoja

Kehityspäällikkö Mika Autio