Ruduksen tukimuureihin lisää kokoja ja visuaalisuutta

to kesäk. 11 10:00:00 2020

Rudus lisää betonisten tukimuurielementtiensä valikoimaa. L-tukimuurielementtejä valmistetaan nyt kuudessa eri korkeudessa ja pinnoituksenkin vaihtoehtoja on useita. Kaikkiin käyttökohteisiin löytyy sopiva tukimuurielementti helposti.

Tähän asti Ruduksen L-tukimuurielementtejä on ollut vakiona 1050 mm:n korkeuteen asti ja sitä korkeampia on saanut erikoistilauksena. T-mallista suurtukimuurielementtiä valmistetaan 1600 mm korkeudesta 3500 mm asti.

Nyt L-tukimuurielementtien valikoimaan tulee lisää 1100, 1200, 1300, 1400 ja 1500 mm korkeat elementit.

–Nämä uudet mallit ovat vastaus asiakkaittemme tarpeisiin koskien sekä tukimuurielementtien teknisiä että visuaalisia vaatimuksia, myyntipäällikkö Jukka Latvala sanoo.

Tukimuurielementtejä voidaan nyt valmistaa kaksipuolisella muotilla. Näin elementin pinta jää sileäksi molemmin puolin sen sijaan, että toinen puoli olisi ns. hiertopinta. Tukimuurista saadaan visuaalinen lisä niin julkiseen ulkotilaan kuin pien- tai kerrostalon pihaankin.

Elementtien pintavaihtoehtoina ovat rimoitus, graafinen betoni, patinointi ja liuskekivi, jota voidaan käyttää suurtukimuurielementeissä kolmen metrin korkeuteen asti. Elementtejä voidaan valmistaa myös värillisestä betonista ja muotobetonista.

Tukeva käytössä, helppo asentaa

Tukimuureja käytetään maanpaineseininä, joiden avulla tontit ja liikennealueet saadaan tasaisiksi ja koko alue hyötykäyttöön. Tukimuurit tehdään nykyisin yhä useammin elementeistä, koska ne ovat helppoja asentaa ja käytössä kestäviä. Ruduksen L-tukimuurielementin leveä jalka tekee siitä erittäin tukevan. Valmis tukimuurielementti vapauttaa rakentajan hankalasta muotti- ja paikallavalutyöstä tai harkkorakenteen tekemisestä.

– Urakoitsijat haluavat usein vaihtaa alun perin paikalla valettavaksi suunnitellun tukimuurilinjan tehtäväksi elementeistä ja jälkeen päin ollaan tyytyväisiä.

– Elementtien muotit ovat myös helposti muokattavissa, jolloin rakenteeltaan ja pinnoitukseltaan samanlaisia elementtejä saadaan sujuvasti tontin korkeuserojen mukaan, myyntipäällikkö Mikko Vierimaa toteaa.

Ruduksen L-tukimuurielementit ja Suurtukimuurielementit valmistetaan Ruduksen betonituotetehtailla, joista niitä toimitetaan kaikkialle Suomeen.

Uudet L-tukimuurielementtien koot ja mallit ovat tuotannossa tilauksesta pääosin jo tänä kesänä. Talven aikana elementtejä tehdään valmiiksi ensi vuoden kautta varten, jolloin niitä on myös varastotuotteina.

Tuotteista on tekeillä myös päivitetyt tuotesuunnitelmat (BIM- / 3D-mallit), jotka helpottavat tuotteiden hahmottamista ja suunnittelijan työtä merkittävästi. Uudet tuotemallinnukset julkaistaan syksyn 2020 aikana.

Kuvateksti:

(Rudus_tukimuuri 1-5)

Attendo Sammalkallio on viime syksynä Espooseen valmistunut hoivakoti. Rudus toimitti Lehto Tilat Oy:lle Suurtukimuurielementtejä 1600 mm, 1800 mm, 2000mm ja 3000 mm koossa rajaamaan tonttia sekä ottamaan maanpainetta vastaan. Tukimuurielementtien pinnan uritus toistuu aiheena myös hoivakodin sokkeleissa, jolloin rakennus ympäristöineen on yhtenäinen kokonaisuus.

(Rudus_tukimuurit_vierimaa_latvala)

– Ruduksen tukimuurielementit vapauttavat rakentajan hankalasta muotti- ja paikallavalutyöstä tai harkkorakenteen tekemisestä. Tukimuurielementit ovat helppoja asentaa ja käytössä kestäviä, kertovat myyntipäälliköt Mikko Vierimaa ja Jukka Latvala.

Laajempi artikkeli tästä linkistä

Myyntipäällikkö Jukka Latvala