Rudus ja Muotobetoni yhteistyöhön: Betonituotteen pintoihin uusi ulottuvuus

ti syysk. 22 09:26:00 2020

Uusi innovaatio tuo betonielementtien pintaan kolmiulotteisen kuvion ja mahdollisuuden lähes rajattomaan yksilöllisyyteen. Kaiken perustana on taiteilija Renata Jakowleffin oivallus siitä, että betoni on yhtä plastista kuin kuuma lasimassa. Ruduksella idea otettiin innostuneesti vastaan.

Ruduksen Nurmijärven betonituotetehtaalla on muutama L-tukimuurielementti, jollaisia ei ole ennen nähty. Tukimuurien pinnassa on näyttävät kohokuviot, jotka elävät eri valojen ja varjojen mukaan. Testikappaleet perustuvat Rudus Oy:n ja Muotobetoni Oy:n tuoreeseen yhteistyöhön.

Betonielementin kolmiulotteinen pinta tehdään Muotobetonin kehittämällä, patentoidulla valmistusmenetelmällä. Rudus hankki käyttöoikeudet kuvioihin, joita on nyt tehty L-tukimuurin pintaan.

– Tukimuuri on Ruduksen vakiotuote. Aluksi valmistamme vakiokuvioita, mutta jatkossa voimme tehdä kaikkia tukimuurejamme juuri sellaisella pinnalla kuin asiakas haluaa, Ruduksen infratuotteiden myyntipäällikkö Jukka Latvala kertoo.

Yksilöllistä sarjatuotantoa

Muotobetoni Oy:n toimitusjohtaja Raija Siikamäkisanoo, että muotobetonin avulla saadaan betonirakentamiseen ihan uudenlaista visuaalisuutta.

– Muotobetonilla on lukuisia mahdollisuuksia tuottaa rakennettuun ympäristöön omaa identiteettiä. Muotobetonin valmistusmenetelmä tuottaa erinomaisen pinnanlaadun, mikä parantaa sen kestävyyttä. Muotobetoni on näin ollen myös ympäristöystävällinen valinta, koska se on tuotteena pitkäikäinen myös pohjoisen vaativissa olosuhteissa ja vähentää ympäristölle aiheutuvia kustannuksia.

Muotobetoni Oy:n taiteellisena johtajana työskentelevä Renata Jakowleff kertoo muotobetonin idean syntyneen ensin hänen lasitaiteeseen liittyvissä töissään.

– Kuuma lasimassa on plastinen materiaali kuten betonikin. Betonielementtien valmistus Suomessa on hyvin käsityövaltaista. Betoni nähdään kuitenkin vain materiaalina, joka täyttää tilan eli muotin eli jätetään hyödyntämättä mahdollisuudet muotoilla plastista betonimassaa, Jakowleff sanoo.

Jakowleff korostaa, että kyseessä ei ole vain tekninen innovaatio, vaan visuaalisuudella on myös suuri rooli.

– Muotobetonin avulla voidaan teolliseen sarjatuotantoon tuoda yksilöllinen piirre.

Ruduksen ja Muotobetonin yhteistyö jatkuu nyt valmistustekniikan kehittämisellä ja malliston laajentamisella asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Lue laaje,pi artikkeli ruduspro.fi -sivustolta:

Kuvatekstit:

Rudus Oy ja Muotobetoni Oy ovat aloittaneet yhteistyön, jonka myötä betonielementtien pintaan saadaan kolmiulotteisia kuviota. Ensimmäiseksi valmistusmenetelmää käytetään Ruduksella betonisten tukimuurien valmistuksessa.

Muotobetoni antaa betonituotteelle yksilöllisen ilmeen sekä vaativissakin olosuhteissa hyvin kestävän pinnan.

Jukka Latvala, myyntipäällikkö, Infratuoteet

jukka.latvala(at)rudus.fi