Ruduksen liikuteltava betonitehdas Kemissä yhdistää huipputekniikan ja -tehon

ma maalisk. 01 09:00:00 2021

Rudus on hankkinut Pohjois-Suomen valmisbetonin toimituksia varten tehokkaan ja liikuteltavan betoniaseman, joka edustaa alan uusinta tekniikkaa. Ensimmäiseksi se alkaa tuottaa valmisbetonia muun muassa Metsä Fibren biotuotetehtaan rakennustyömaan tarpeisiin.

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre rakennuttaa biotuotetehtaan Kemiin. Investoinnin arvo on 1,6  miljardia euroa eli kyseessä on Suomen metsäteollisuuden historian suurin investointi.

– Rudus tulee nykyisen suunnitelman mukaan toimittamaan tehtaan työmaalle valmisbetonia huomattavan määrän vähintäänkin muutaman vuoden ajan, kertoo Ruduksen Pohjois-Suomen betonin myyntijohtaja Taito Leppänen.

– Liikuteltava betonitehdas palvelee juuri tällaisia projekteja, joissa on iso hetkellinen valmisbetonin tarve ja kiinteän betonitehtaan kapasiteetti ei siihen ehkä riittäisi, Leppänen toteaa.

Pystyyn 12 tunnissa

Kotimaisen, Kalajoella toimivan Steel-Kametin valmistama betonitehdas tuotiin sille varatulle tontille helmikuun puolessa välissä.

– Ruduksella on toki ollut liikuteltavia betonitehtaita aikaisemminkin, mutta nyt voimme puhua aidosti mobiilista tehtaasta, toteaa Ruduksen valmisbetonin liiketoimintajohtaja Tuomo Askola.

Tätä tukee asennuksen nopeus: Steel-Kamet on vienyt liikuteltavien betonitehtaiden esivalmistuksen niin pitkälle, että tehtaan pystytys ja asennus sujuu 12 tunnissa. Sama aika menee purkamiseen. Tehtaassa on sähkötyötkin tehty valmiiksi eli ei tarvita sähkömiesten parin päivän urakkaa, vaan betonitehdas vain liitetään pystytyksen jälkeen sähköverkkoon.

– Näin tehdas on todella nopeasti siirrettävissä ja samalla siirtämisen kustannukset pienenevät, Askola lisää.

– Uuden, liikuteltavan betonitehtaan hankinta on osa nykyistä strategiaamme. Haluamme palvella valmisbetonin asiakkaitamme mahdollisimman joustavasti heidän tarpeittensa mukaisesti ja tarjota käyttöön myös liikuteltavan, tehokkaan betonitehtaan.

Tehokkuutta ympäri vuoden

Ruduksen uusi betonitehdas perustuukin Steel-Kametin betonitehtaiden Express-mallistoon.

– Ecpress-malliston siirrettävyys on kehitetty huippuunsa. Lisäksi tuotekehityksessä on kiinnitetty huomiota tehokkuuteen, luotettavuuteen ja talvikäytettävyyteen. Olemme valmistaneet liikuteltavia betonitehtaita 2000-luvun alkupuolelta. Nyt Rudukselle toimitettu Express-malliston asema on kehitetty kertyneiden kokemusten ja innovaatioiden pohjalta, kertoo Steel-Kametin toimitusjohtaja Jari Ainali.

– Tämä betonitehdas tulee palvelemaan valmisbetonin asiakkaitamme Pohjois-Suomessa. Siksi tehtaan toimintavarmuus ja liikuteltavuus myös talven ankarissa olosuhteissa on meille tärkeää, Taito Leppänen lisää.

Uuden tehtaan tuotantokapasiteetti on sata kuutiota betonia tunnissa.

– Se on paljon enemmän kuin liikuteltavissa betonitehtaissa yleensä – itse asiassa jopa enemmän kuin Kemin kiinteän betoniasemamme, Leppänen lisää.

Steel-Kamet ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon ympäristöasiat Ruduksen tapaan.

– Olemme tehtaiden tuotannossa ja kehittämisessä kiinnittäneet erityistä huomiota myös hiilidioksidipäästöihin, pesuvesien kierrätykseen, lämmitysjärjestelmien hyötysuhteisiin ja käytettäviin polttoaineisiin. Rudukselle nyt toimitettu betonitehdas on jatkoa Ruduksen ja Steel-Kametin pitkälle, hyvälle yhteistyölle, Jari Ainali toteaa.

– Rudus on muuttanut organisaatiotaan asiakaslähtöisempään suuntaan. Teknisen työmaapalvelun ja jatkuvan tuotekehityksen lisäksi tarjoamme jatkossakin asiakkaille alan johtavaa palvelua ja tuoteuutuuksia koko Suomen alueella. Uusissa tehtaissa ja tuotteissa vähähiilisyys ja ympäristöarvot korostuvat entisestään, Tuomo Askola sanoo.

Kuvateksti

Ruduksen uusi Pohjois-Suomen liikuteltava betonitehdas käynnistettiin helmikuun lopussa. Kotimaisen Steel-Kametin valmistamassa tehtaassa on kiinnitetty huomiota myös talvikäytettävyyteen, sillä se tulee palvelemaan Ruduksen Pohjois-Suomen asiakkaita ympäri vuoden. Tehtaan tuotantokapasiteetti on sata kuutiota betonia tunnissa.

Myyntijohtaja Taito Leppänen

Pohjois-Suomi, Betoni