Ruduksen pienemmän kutistuman LUX Laatubetoni: parasta jälkeä rakenteisiin ja pintoihin

to maalisk. 18 09:00:00 2021

Rudus on kehittänyt LUX-reseptin pohjalta kokonaisen tuoteperheen, jossa on lattiabetonin lisäksi kolme muuta tuotetta. Ne ovat luotettavia ratkaisuja esimerkiksi paikallavalettaviin rakenteisiin ja nopean aikataulun töihin.

LUX Laatubetoneissa käytetään karkeaa sementtilaatua, minkä ansiosta betoneissa on vähemmän vettä. Näin betonin kutistuvan osan, sementtipastan, osuus betonireseptissä jää muita betonilaatuja pienemmäksi. LUX Laatubetonit voidaan sävyttää haluttuun sävyyn, lopputulos on kaunis myös sellaisenaan, esimerkiksi design-lattioissa.

LUX Laatubetonien pienempi kutistuma ehkäisee halkeilua ja tekee lopputuloksesta huolitellun. Lattia-LUXin erinomainen työstettävyys tarjoaa ensiluokkaisen pohjan erilaisille design-lattioille, kun taas NP-LUXin nopea kuivumisaika tekee siitä ihanteellisen nopean aikataulun töihin, esimerkiksi kylpyhuoneen pinnoituksiin. Karkearakeisempi Rakenne-LUX on hyvä perustuote paikallavaluun, ja premium-luokan Holvi-LUXin nopea lujuudenkehitys sopii paikallavaluihin, joissa jännitystyön nopeuttaminen on eduksi.

Parhaiden mahdollisten sementtilaatujen ansiosta LUX Laatubetoni on tasalaatuista ja sen kuivumiskutistuma on erityisen pieni, mikä ehkäisee pintahalkeamia. Hyvät kutistumaominaisuudet mahdollistavat suurtenkin laattojen valmistuksen. Harva saumaväli parantaa rakenteen kestävyyttä ja lisää näyttävyyttä. LUX Laatubetoneja saa sekä sisä- että ulkokäyttöön soveltuvina, pakkasen kestävinä versioina.

”Panostus Laatubetoniin tuo säästöjä”

Uusia LUX Laatubetoneja on jo työmailla kokeiltu, ja ne on hyväksi havaittu.

– Tapiolaan rakentuvassa KOy Espoon Raitinkartanossa käytimme Rakenne-LUXia sekä ylimpien asuinkerroksien valamiseen Holvi-LUXia, jonka pieni vesisementtisuhde on loistava. Holvi-LUX muun muassa  nopeutti valutöitä kylmästä säästä huolimatta.

– Nyt kun LUX-tuotteiden edut ovat tiedossa, aiomme jatkossa käyttää niitä myös esimerkiksi pihakansiin ja kallistusvaluihin. Panostus Laatubetoniin tuo myös säästöjä. Ruduksen tietotaito oli meille valtaisaksi avuksi, kertoo betonityönjohtaja Juha Mäkinen Fira Group Oy:stä.

Rakennusmestarien säätiön omistamaan Rakennusmestarien taloon kesällä 2021 valmistuvaan Mestarihotelliin on käytetty Lattia-LUXia moneen kohteeseen. – Vanhan talon lattioita ja pilareita on sekä vahvistettu että korostettu betonilla muun muassa parkkihallissa, ulkoterassilla, keittiössä ja konehuoneessa. Myös NP-LUX on todella nopeasti pinnoitettavana toiminut erinomaisesti. Prosessi on edennyt yli odotusten ja lopputulos on loistava, toteaa vastaava työnjohtaja Timo Vilkman Rakennusyhtiö Lehdolta.

Näyttävä design-lattia omakotitaloon

Sipoolaisen 1950-luvun omakotitalon betonilattia valettiin Lattia-LUXilla ja viimeisteltiin touko–elokuussa 2020. – Lattiaremontti oli vähällä peruuntua koronan vuoksi, mutta nyt tepastelemme upealla, titaanioksidivalkaistulla, kiiltohiotulla betonilattialla, jossa on lattialämmitys. Betonilattia on anteeksiantava lapsi- ja koiraperheessä, ja rakastamme puun ja betonin kontrastia sisustuksessa, hehkuttaa Anu van Liere.

Lattian teki valaja TaunoKährets Betonilattiat Kährets Oy:stä, ja myös kiillotus on ammattilaisen tekemä. – Olemme lopputulokseen erittäin tyytyväisiä. Ero entiseen kylmään koivulaminaattilattiaan on huikea, Anu van Liere lisää.

Kuvat:

Ruduksen LUX Laatubetonia on käytetty muun muassa KOy Espoon Raitinkartanon rakentamisessa ja omakotitalon lattian peruskorjauksessa.

Ruduksen LUX Laatubetonit

-       Pieni kuivumiskutistuma, vähentää halkeilua

-       Hyvä työstettävyys ja nopea kuivumisaika

-       Edustava pinta sellaisenaan tai värjättynä