Ruduksen sepeli ei hajoa kapillaarikatkojen puhalluksessa

ti huhtik. 06 10:00:00 2021

Kun kiviainesta siirretään puhaltamalla rakennuksen alapohjiin kapillaarikatkoksi, ongelmana on kiviaineksen rikkoontuminen ja pölyäminen sekä sepelin parhaiden ominaisuuksien menettäminen. Tähän on nyt ratkaisu.

– Ruduksen valikoimista löytyy kiviaines, joka on ihan ylivertainen kapillaarikatkon puhaltamiseen, toteaa toimitusjohtaja Jani Valtajärvi Uudenmaan Imupalvelu Oy:stä.

Kyseessä on Ruduksen 8/16 kapillaarikatkosepeli VS (vesiseulottu).

Rudus on kehittänyt ja testannut parasta mahdollista, puhallukseen soveltuvaa sepeliä Uudenmaan Imupalvelun kanssa. Ensimmäiset kohteet tehtiin vuosi sitten ja kokemukset ovat erittäin hyviä.

Kivi ei hienonnu puhallettaessa juuri ollenkaan, ei tule pölyä, puhallusletkuihin ei keräänny hienoainesta yhtä paljon kuin muita sepeleitä käytettäessä ja lopputulos on laadukkaampi asiakkaan kannalta.

– Jos kapillaarikatkossa käytetään sepeliä, voin Ruduksen 8/16 kapillaarikatkosepeli VS:n kanssa olla varma moitteettomasta lopputuloksesta, Jani Valtajärvi sanoo.

8/16 kapillaarikatkosepeli toimii sekä uudis- että korjausrakentamisessa, mutta suurimmat hyödyt saadaan juuri puhallusta vaativissa kohteissa.

Varma lopputulos kaikkien kannalta

Uudenmaan Imupalvelu Oy on vuonna 1980 perustettu pneumaattiseen eli ilmalla tapahtuvaan materiaalin siirtoon erikoistunut yritys. Sen työkohteita ovat muun muassa talojen alustilat. Maaliskuussa 2021 yhtenä urakkana tehtiin Espoossa Saarnilaakson koulun alapohjan peruskorjausta.

– Alapohjasta on imetty vanhat materiaalit pois ja tilalle puhalletaan Ruduksen 8/16 kapillaarikatkosepeliä. Kaikkiaan menekki on 450 kuutiota. Rudus toimittaa sepelin kasettiautolla työmaalle, siirrämme sen oman kalustomme kyytiin ja puhallamme koulurakennuksen alle. Työ sujuu tehokkaasti ja hyvin joustavasti, Jani Valtajärvi toteaa.

Imupalvelu on hoitanut tarvittavat luvitukset tilaajan eli Espoon kaupungin kanssa. Saarnilaakson koulun urakka on osa Espoon kaupungin ja Uudenmaan Imupalvelun puitesopimusta.

– Saarnilaakson koulun tyyppinen urakka on meille päivittäistä työtä. Ruduksen 8/16 kapillaarikatkosepelin käyttö ei vaikuta puhaltamisen työtapoihin tai käytettäviin koneisiin, mutta puhaltaminen sujuu ilman ongelmia. Ja mikä tärkeintä, lopputulos on paras mahdollinen niin tilaajan kuin tilojen käyttäjienkin kannalta, Valtajärvi toteaa.

Kuvatekstit

Kuva 1_Rudus_puhallettava_sepeli

– Ruduksen 8/16 kapillaarikatkosepeli VS (vesiseulottu) sepeli on ihan ylivertainen kapillaarikatkon puhaltamiseen, toteaa toimitusjohtaja Jani Valtajärvi Uudenmaan Imupalvelu Oy:stä.

Kuva_2_Rudus_puhallettava_sepeli

Alapohjaa korjattaessa työmaalla on ahdasta, mutta kapillaarikatkosepeli saadaan puhaltamalla oikeaan paikkaan. Ruduksen vesiseulottua 8/16 -sepeli ei hiennoonnu juuri ollenkaan, joten puhallusletkut pysyvät puhtaampina.

Lue laajempi artikkeli ruduspro.fi-sivustolta tästä linkistä

Katso myös video

Tekninen myyjä Samuli Lamppu