Studiossa esillä puhdasvalubetoni monimuotoisimmillaan

to jouluk. 09 09:07:00 2021

Vantaan Varistossa sijaitsevassa Ruduksen puhdasvalubetonistudiossa on vaikea päättää, mihin katseensa ensimmäiseksi kohdistaa. Eri värisellä LUX-lattiabetonilla valetut koristeelliset muotobetonipinnat hehkuvat valossa sinisinä, mustina, keltaisina, punaisina ja valkoisina.
Pyöreitä, lasimaisen kiiltäväksi hiottuja puhdasvalubetonikappaleita on suorastaan pakko saada silittää. Väribetonipohjalla kiviainekset kimmeltävät valossa kuin harvinaisten korukivien kappaleet.
Kauempana seinää vasten nojaa suuria, tonnin painoisia mallikappaleita ja puhdasvalupintaa on esillä jopa lattiassa.

Mallirakenteita tutkimassa

Studio on Ruduksen teknisenä asiantuntijana työskentelevän Max Vuorion ´valtakunta´; Vuorio on muotojen sekä värien taitaja, pitkän linjan ammattilainen ja käsityöläinen. Hän on valanut kaikki mallikappaleet sekä lattialla seisovat hienostuneet betonipöydät, joiden pintojen hiomiseen on kulunut lukemattomia tunteja.

Studio saatiin käyttöön keväällä 2021. Ajankohta oli erinomainen, sillä nyt se tarjoaa hyvät tilat puhdasvalubetonimallipalojen valamiseen sekä mallikatselmusten pitämiseen. Puhtaaksi valettujen betonirakenteiden pinnan päivitetty laatuluokitusohjeisto By40-Betonirakenteiden pinnat ilmestyi myös keväällä ja mallikatselmuksille on ollut kysyntää.
– Kaikkien hankkeen osapuolten: rakennuttajan, arkkitehdin, betonitoimittajan sekä urakoitsijan pitää tietysti olla yksimielisiä siitä, minkälaiseen lopputulokseen puhdasvalussa pyritään, Vuorio painottaa.

Vuorio näyttää aikaisemmin puhdasvalupintojen värimallina käytettyjä kappaleita, jotka eivät mitenkään vastanneet valamalla saavutettavaa todellisuutta. Työmaalla niiden pintaa ei olisi voitu toisintaa. Alalla päädyttiinkin suosittelemaan, että etenkin vaativimmissa kohteissa puhdasvalupinnan laatu määriteltäisiin riittävän kokoisen mallirakenteen avulla.
– Studiossa teemme usein ensin pienen valun ja siitä kolme eri versiota. Niistä asiakas valitsee mieluisimman. Lopullisen, suuren mallivalun teemme vasta siitä, Vuorio tarkentaa.

Ideoita ja videoita

Hankkeen suunnittelija käy Studiolla hyväksymässä lopullisen värimallin, mutta kun projektipäällikkö Anna Silventoinen tuo sinne työmaan edustajia, he haluavat kuulla, miten arkkitehdin suunnittelema puhdasvalupinta voidaan järkevästi toteuttaa. Studiosta onkin muodostunut paikka, mistä Ruduksen asiakkaat saavat kätevästi tietoa ja löytävät uusia ideoita.

Puhdasvalupintamallien lisäksi Studiossa tehdään myös muunlaisia testivaluja. Kehitysprojekteja Vuorio tekee Ruduksen tuotekehitystiimin kanssa, josta löytyy osaamista aina teoreettisesta kemiasta geologiaan ja työmaatekniikkaan asti. Studion avarat tilat ovat myös kuin omiaan vaikkapa koulutusvideoiden kuvaamiseen. Yksi sellainen on jo toteutettu ja uusia suunnitelmissa.

Upeita ja kestäviä lattiapintoja

Finnsementti Oy toimittaa Rudukselle betonin raaka-aineita: harmaata ja valkoista sementtiä, väripigmenttejä, värillisiä kivirouheita ja notkistimia. Studiosta on jo ehtinyt tulla Finnsementin liiketoimintapäällikkö Mikko Marjalaaksolle mieluinen paikka. Studiossa Marjalaakso näkee, mitä kaikkea puhdasvalubetonista nykyisin voidaan saada aikaan.
– Paikallavaletut puhdasvalulattiathan yleistyvät nopeasti monenlaisissa julkisissa rakennuksissa ja yksityiskodeissakin. Harva lattiamateriaali on yhtä visuaalisesti monimuotoinen, helppohoitoinen ja kulutusta kestävä, Marjalaakso huomauttaa.
Eipä kumma, että puhdasvalubetonilattiat valitaan lähes aina runsaasti liikennöityihin tiloihin, kuten asemasilloille, kauppakeskuksiin ja muihin julkisiin tiloihin. Uusissa kouluissa puhdasvalubetoni on lattiamateriaalina enemminkin sääntö kuin poikkeus erinomaisten ominaisuuksiensa vuoksi ja ennen kaikkea siksi, että sen avulla voidaan välttää mahdolliset kosteusongelmat.

Toki paikallavalettujen puhdasvalupintojen käyttö on yleistynyt muissakin rakennusten sisäpinnoissa ja julkisivuissa. – Monimuotoisen betonin mahdollisuudet ovat hyvin tiedossa niin arkkitehdeilla kuin rakennuttajillakin, Vuorio summaa.
Ja jos eivät vielä ole, Studiossa vierailemalla viimeistään kirkastuvat.

Lue koko artikkeli tästä linkistä >

Max Vuorio, tekninen asiantuntija | Rudus Studio
Puh. 040 084 1158, max.vuorio@rudus.fi

Kuvatekstejä:

Studio1: Sininen puhdasvalupinta on näyttävä.

Studio2: Studion ´isäntä´ Max Vuorio (vas.), Mikko Marjalaakso Finnsementiltä sekä Rudukselta Anna Silventoinen ja Mika Autio yksilöllisten betonipöytien äärellä. Vuorion taidonnäyte on IT-betonista valettu ohuenohut, virheetön kukkaruukku, kuvassa pöydällä.

Studio3: Mallikatselmuksissa käytettävät valumallit ovat tonnin painoisia järkäleitä.

Studio4: LUX-betonin hehkuvia värisävyjä muotopinnoissa.