Harppaus kohti päästöttömiä pihakiviä

ke syysk. 14 08:39:00 2022

Merkittävään päästövähennykseen on päästy käyttämällä CEVO-kivissä sementtiä hyvin vähän, juuri sen verran, että niitä voidaan betonikiviksi kutsua. Sementti on korvattu muilla vähäpäästöisillä sideaineilla.

CEVO-pihakivien ero perinteisiin pihakiviin on käytännössä pelkästään hyvin pienet CO2-päästöt. CEVO-kivien julkisivupinta ei eroa mitenkään tavanomaisista pihakivistä. Samoin tuote on laatuominaisuuksiltaan täysin tavanomaista kiveä vastaava.

Betonisia pihakiviä käytetään Suomessa noin kaksi miljoonaa neliömetriä vuodessa. Suuret volyymit yhdistettynä sementin valmistusprosessissa vapautuvaan hiilidioksidiin tarkoittaa sitä, että potentiaali hiilidioksidipäästövähennykseen on merkittävä. Kotimaisen ja kansainvälisen kehitystyön tuloksena Ruduksella on onnistuttu vähentämään pihakivien hiilidioksidipäästöjä lähes 60 % vuoden 2020 tuotantoon verrattuna.

Ensimmäiset CEVO-kivet Kankaanpään liikuntakeskukseen

Ensimmäinen kohde CEVO-pihakivillä on valmistumassa Kankaanpään liikuntakeskukseen. Toistaiseksi CEVO-pihakiviä valmistetaan asiakkaille tilauksesta; markkinakysynnän kasvaessa CEVO-tuotteita lisätään myös varastovalikoimaan.
─Uskon, että tuote on monella tapaa houkutteleva vaihtoehto, ja kun haetaan ratkaisua ympäristökestävään rakentamiseen, tuoteryhmäjohtaja Antti Sirén toteaa.

Kunnianhimoisen kehitysprojektin jälkeen valmiina kaupalliseen tuotantoon

Vähähiilisyyteen liittyvän kehitysprojektin lähtökohtana oli saavuttaa kunnon harppaus betonin hiilidioksidipäästöjen pienentämiseksi. Laboratorioissa toteutetun kehitystyövaiheen myötä siirryttiin koe-erien valmistamiseen tehtailla, joissa tuotteiden ominaisuuksia ja valmistettavuutta seurattiin tarkasti.
─Nyt olemme saavuttaneet jo normaalin teollisen tuotannon tason. Voimme valmistaa suuriakin CEVO-pihakivieriä tilauksesta asiakkaillemme, Sirén lupaa.

Vähähiilisyyden taustalla useita toimenpiteitä

─Aloitimme CO2-päästövähennystoimenpiteet tehtaillamme jo useita vuosia sitten. Nyt poikkeuksellisina aikoina tuntuu hyvältä, että energian säästötoimenpiteitä on tehty pitkäjänteisesti vuosien ajan, Sirén kiittelee ja jatkaa:
─Tehtailla on käytössä useita sähkötrukkeja, tuotanto- ja toimistorakennusten lämmitysjärjestelmiä on uusittu, fossiilisista polttoaineista on siirrytty uusiutuviin mm. kiinteistöjen lämmityksessä ja valaisimet vaihdettu led-tekniikkaan. Kannustamme myös sopimuskumppaneitamme toimimaan vastuullisesti ja uudella vähäpäästöisellä kalustolla. Tämä koetaan tärkeäksi osaksi asiakaskokemusta ja Rudus Formento -pihakivibrändiä.

Laajempi artikkeli luettavissa Rudus Prossa >
Katso video >

Antti Sirén, tuoteryhmäjohtaja, maisematuotteet
antti.siren(at)rudus.fi

Kuvat ja kuvatekstit:
-    Rudus Cevo-Pianokivi asennus.jpg:
Eroa CEVO-kivien ja tavanomaisten pihakivien välillä kivien asentaja tai käyttäjä ei huomaa.
-    Rudus Cevo-Pianokivi ladonta.jpg:
CEVO-pihakivet vastaavat sekä laadullisesti että ulkonäöllisesti tavallisia pihakiviä.
-    Rudus Cevo-Pianokivi_Kohde Kankaanpään liikuntakeskus-2.jpg:
Kankaanpään liikuntakeskuksen sisäänkäynnin kiveyksessä on yhdistetty betoni- ja luonnonkiviä.
-    Rudus Cevo-Pianokivi_Kohde Kankaanpään liikuntakeskus-1.jpg:
Kankaanpään liikuntakeskuksen piha on päällystetty CEVO-pihakivillä. Kohde valmistuu vuoden 2022 aikana.