Betonin päästöistä 70 prosenttia pois – Rudus tietää, miten se tehdään

ma lokak. 03 09:00:00 2022

Ruduksen ympäristövastuuohjelma Concrete Acts! on nimensä mukaisesti käytännön tekoja ja tuotteita ympäristön hyväksi. Rudus on kehittänyt vähähiilisen ratkaisun valmisbetonista pihakiviin.

–Vastuullisuus määrittää Ruduksen kaikkea toimintaa. Ruduksessa ajatellaan ympäristöasioita laajemmin kuin vain oman tuotannon näkökulmasta ja tehdään enemmän kuin pykälien mukaan vaaditaan, toteaa toimitusjohtaja Mikko Vasama.

Rudus aikookin puolittaa koko arvoketjunsa päästöt vuoteen 2035 mennessä. Hiilineutraaliutta yritys tavoittelee vuoteen 2050 mennessä. Rudus on koko toimitusketjun huomioivalla hiilijalanjälkilaskennallaan toimialansa edelläkävijöiden joukossa.

– Alaa on haastettu voimakkaasti CO2-päästöistä, ja haastetaan jatkossakin. Meille on ensiarvoisen tärkeää kehittää vähäpäästöisiä tuotteita ja toimintamalleja, jotta asiakkaamme voivat rakentaa ympäristökestävästi ja onnistua omissa päästövähennystavoitteissaan, kertoo Betonituotteiden toimialajohtaja Kimmo Karja.

Kierrätysmateriaalit jatkokäyttöön 100-prosenttisesti

Ruduksen kivipohjaisilla kierrätystuotteilla voidaan säästää neitseellisiä luonnonkiviaineksia.

Rudus kehitti CE-merkityn Betoroc®-betonimurskeen jo 1990-luvulla. Betoroc on todennettu hiilinegatiiviseksi ja syyskuun alun jälkeen sitä ei enää luokitella jätteeksi, mikä mahdollistaa tuotteen käytön pitkälti kiviaineksen tapaan.

Muita neitseellisiä luonnonvaroja säästäviä Ruduksen kierrätystuotteita ovat esimerkiksi Uuma-pihakivet sekä kierrätyslouhemurske maanrakentamiseen.

CEVO – uuden ajan betoni

Yksi Ruduksen uutuuksista on uuden sukupolven betoni CEVO (the carbon evolution of concrete).

CEVO-betonilla voidaan valaa betonirakenteita jopa 70 prosenttia pienemmillä päästöillä. Uusi betoni kovettuu yhtä nopeasti tai jopa nopeamminkin kuin tavanomainen betoni.

CEVO sijoittuu uuden vähähiilisyysluokituksen haastavimpaan GWP.40-päästöluokkaan lujuusluokissa C30/37 ja C25/30. CEVO on siis aito betoni ja betonistandardit täyttävä uusi tuote valmisbetonien valikoimassa. CEVOa tutkitaan ja jatkokehitetään edelleen, joten sen käyttökohteet ja -mahdollisuudet laajenevat entisestään tulevaisuudessa.

CEVO-betonilla valmistetaan myös pihakiviä, joiden päästövähennys on 57 prosenttia verrattuna perinteisiin pihakiviin.

Vihreä Betoni on monille jo tuttu, sillä Rudus toi ensimmäisenä betonivalmistajana markkinoille vähähiilisen vaihtoehdon – betonin lujuudesta tinkimättä. Vihreä Betoni -tuotesarjassa on tällä hetkellä neljä eri vaihtoehtoa, joista Vihreä Betoni GWP.40:llä päästään jopa 60 % :n päästövähennykseen.

Koko ketju vähähiiliseksi

Ruduksen tavoitteena on olla betoniteollisuuden suunnannäyttäjä hiilikädenjäljen kasvattamisessa, hiilijalanjäljen pienentämisessä ja kierrätysliiketoiminnan kehittämisessä. Rudus LUMO -ohjelma edistää luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä sekä ilmastonmuutoksen haitallisten vaikutusten vähenemistä.

Hiilineutraalinen tavoite koskee koko Ruduksen arvoketjua. Esimerkiksi CEVO-betonin valmistuksessa ja valussa se toteutuu siten, että betonitehdas käyttää päästötöntä sähköä, betoniauton säiliö pyörii ja betoni pumpataan sähköllä sekä betoniautot kulkevat biodieselillä.

Vähähiilinen rakentaminen vaatii teknologisia harppauksia, joita Rudus kehittää tiiviissä yhteistyössä sidosryhmiensä ja kumppaniensa kanssa.

Nähdään Betonipuistossa!

Ympäristö on yhteinen asiamme ja Ruduksen asiantuntijat keskustelevat asiasta mielellään lisää FinnBuild-messuilla. Ruduksen Concrete Acts! -osasto sijaitsee Betonipuistossa, joka on betoni- ja rakennustoimialalla vaikuttavien 25 organisaation yhteisosasto.

FinnBuild-messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 4.-6.10.2022.

Katso artikkeli ruduspro.fi:n sivuilta tästä linkistä

Mikko Vasama, toimitusjohtaja, 020 447 4046

Kimmo Karja, Betonituotteet toimialajohtaja, 020 447 7434