Pihaan nyt: Isoja laattoja, luonnonmukaista ilmettä ja sävyjen leikkiä

ke helmik. 08 08:13:00 2023

Rudus on tuonut markkinoille kaksi hyvin erilaista pihakivien uutuutta, jotka täydentävät hyvin nykyistä valikoimaa.

Gaala on kuusikulmainen, betoninen kiviuutuus. Se on kooltaan iso: sivumitat ovat noin 560x430 mm.

Gaalalla syntyy rauhallista ja tasaista pintaa, jossa kiven sauma risteilee kiveyspinnalla eri suuntiin. Suuri koko rauhoittaa päällystetyn alueen kokonaisuutta ja Gaala toimii hienosti laajoinakin pintoina.  Gaala-kivistä rakentuu myös polveilevia käytäviä̈ ja polkuja. Kiviä voi käyttää yksittäisinä askelkivinä liuskekivien tapaan.

Gaalasta on saatavana kaksi eri paksuutta: 80 mm ja 45 mm. Paksumpi sopii myös koneellisen kunnossapidon ja ajoneuvoliikenteen alueille.

Artik-noppa tuo elävyyttä

Artik-noppa on täysin Ruduksen oman tuotekehityksen tuote. Sen rouhea profiloitu pinta elävöittää tasaisia kiveyspintoja. Artik-noppaa voi käyttää sellaisenaan tai sillä voi tehdä kiveykseen raitoja ja kuvioita. Sen avulla kiveyksen voi myös sovittaa helpommin erimuotoisiin rakenteisiin. Artik-noppa taipuu kauniisti myös kaareviin muotoihin.

Artik-nopan tuomilla pinnanvaihteluilla voidaan myös ohjata näköesteisen liikkumista. Artik-noppa sopii siten myös esteettömään rakentamiseen.

Artik-nopan värivaihtoehdot vaihtelevat harmaan sävyissä. Tuotetta on saatavissa profiloitupintaisena harmaana ja mustana sekä astetta rouheammalla hienopestyllä pinnalla sävyssä vaaleanharmaa. Tilausväreistä löytyvät lisäksi hienopestyt sävyt harmaa, tummanharmaa ja punainen. Kiven koko on 92x92x80 mm.

Nyt Antikko-muuriin oma valaisin

Ruduksen suosittu Antikko-muuri saa myös valaisimen. Asennustavasta riippuen se valaisee joko vain eteenpäin tai myös ympäröivää muuria. Valaisin ei tarvitse muuntajaa ja niitä voidaan kytkeä sarjaan lähes rajaton määrä. Kooltaan valaisin on puolikkaan Antikko-muurikiven kokoinen.

Vaihdettavan led-valon polttoikä on jopa noin 15 000 tuntia. Led-valojen sähkönkulutus on hyvin vähäistä varsinkin, kun ottaa huomioon valaisimen merkityksen pihan viihtyisyydelle ja turvallisuudelle.

Muista myös erittäin vähähiiliset CEVO-pihakivet

Useita Ruduksen Orimattilan betonituotetehtaalla valmistettavia pihakiviä saa myös vähäpäästöisinä CEVO-tuotteina. Niiden valmistuksessa sementti on pääosin korvattu muilla vähäpäästöisillä sideaineilla. Tuotteiden lujuus- ja muut ominaisuudet vastaavat täysin tavanomaisia pihakiviä– ulkonäköä myöten. CEVO-pihakivien päästövähennys on lähes 60 prosenttia verrattuna vuonna 2020 valmistettuihin tuotteisiin.

CEVO-pihakivien hintaero perinteisesti valmistettuihin pihakiviin on samaa luokkaa kuin muissakin jatkokäsitellyissä, esimerkiksi hiekkapuhalletuissa tuotteissa.

Tule tutustumaan Ruduksen pihakivien ja maisematuotteiden uutuuksiin sekä muuhun valikoimaan

• Vihertekniikka-näyttelyyn Jyväskylässä Viherpäivien yhteydessä 8.–9.2.2023
  • Kevätmessuille Helsingin Messukeskukseen 30.3.–2.4.2023

Katso artikkeli ruduspro.fi-sivustolta tästä linkistä

Kuvatekstejä:

Gaala-pihakiven isoilla, kuusikulmaisilla laatoilla saadaan sekä rauhallista pintaa että polveilevia käytäviä.

Artik-nopan pieni koko ja eriväriset kivisävyt mahdollistavat mosaiikkimaisten kiveysten tekemisen, koristeellisuuden ja väreillä leikittelyn.

Markkinointipäällikkö Iia Suikki

Rudus Oy, maisematuotteet