Ensimmäistä kertaa Habitareen rakennetaan osasto täysin kiertotalouden ehdoilla

to elok. 31 10:04:00 2023

Ensimmäistä kertaa Habitaren historiassa messuille nousee täysin kiertotalouden ehdoilla rakennettu osasto: Avotakka-paviljongin rakenteet jatkavat elämäänsä osana uusia rakennusprojekteja Habitaren jälkeen. Myös Ruduksen kierrätysbetonista ja kivilouheesta syntyneet uusiotuotteet löysivät sujuvasti tiensä paviljonkiin.

Betoni ja kivi kiertää tehokkaasti – myös paviljongin puutarhaan ja sieltä pois

Purku- ja ylijäämäbetonia hyödyntäen syntyneet Ruduksen uusiotuotteet – Uuma-pihakivet ja Betoroc®-kierrätyskiviaines – sekä kierrätyslouhe ovat ympäristötietoisen rakentajan valinta. Tuotteet olivat omiaan myös kiertotalouspaviljongin puutarhaan.

”Kierrätystuotteistamme paviljonkiin valikoitui muun muassa Uuma-pihakivet. Kivien valmistuksessa käytetään oman tehtaan betonijätteestä murskattua betonimursketta, jolla voidaan korvata luonnonkiviaineksia jopa 20 %. Samalla vähennämme jätteen ja raaka-aineiden kuljetuksista aiheutuvia päästöjä”, kertoo Ruduksen maisematuotteiden markkinointipäällikkö Iia Suikki.

”Betoroc-kierrätyskiviaines ja kierrätyslouhe ovat todennetusti hiilinegatiivisia tuotteita, jolloin niiden käyttö pienentää rakennuskohteen hiilijalanjälkeä. Betoroc toimii myös hiilinieluna ja pystyy sitomaan jopa puolet sementin valmistuksessa aiheutuneista CO₂-päästöistä. Betorocilla voidaan saavuttaa noin 15-20 % suurempi rakennekerrosten kantavuus ja rakentaa jopa kolmanneksen edullisemmin luonnonkiviainekseen verrattuna”, summaa tuotteen etuja Rudus kierrätyksen myyntipäällikkö Santtu Tahvanainen.

Rudus Oy, markkinointipäällikkö maisematuotteet Iia Suikki, p. 050 340 7478, iia.suikki@rudus.fi

Lue koko uutinen Rudus Prosta >

Pidetään yhdessä huolta

“Habitaren 2023 teema on Yhdessä / Together, joka viestii voimakkaasta tarpeestamme tuntea yhteenkuuluvuutta sekä velvollisuudestamme pitää luonnosta ja toisistamme huolta. Avotakka-paviljonki vastaa osaltaan tapahtuman teemaan: meillä kaikilla on vastuu rakennetusta ympäristöstä, sen purkamisesta ja uudelleenkäytöstä. Haluamme myös näyttää messukävijöille, että remontoimisessa tai rakentamisessa kaikkea ei tarvitse hankkia uutena”, Avotakan päätoimittaja Kari-Otso Nevaluoma sanoo.

Hankkeen yhteistyökumppani NEMO arkkitehtien osaston suunnittelun lähtökohtina olivat halu rakentaa messuille kokonainen talo puretuista materiaaleista, jotka ovat edelleen täysin käyttökelpoisia ja kauniita, sekä paviljongin rakenteiden ja materiaalien jatkokäyttö toisaalla messujen päätyttyä.

Purettujen materiaalien uudelleenkäyttöön ja cleantechrakennushankkeiden suunnitteluun erikoistunut Spolia Designistä tiedettiin jo kertoa osaston rakenteiden matkasta ensi kesänä järjestettävään kestävän rakentamisen tapahtumaan sekä rakentajille eri kohteisiin heidän tuotemyyntinsä kautta.

---
Avotakka-kiertotalouspaviljongissa ovat mukana Geberit, Genelec, Hagelstam, Helsingin kaupunginkirjasto, Ledvance, Parolan Rottinki, PuutarhaNikkarit, Rudus, Siparila ja Spolia design.

Avotakka-kiertotalouspaviljonki on esillä huonekalu-, sisustus- ja designtapahtuma Habitaressa 13.-17.9.2023 Helsingin Messukeskuksessa.
Kivipohjaisista kierrätystuotteista voi kysyä lisää Ruduksen asiantuntijoilta paikan päällä paviljongissa: torstaina 14.9. klo 14-15, perjantaina 15.9. klo 11-12 ja lauantaina 16.9. klo 15-16.