Lujuusongelmaepäilys Tyksin T3-työmaan betonirakenteissa

pe marrask. 11 18:27:00 2016

Turun yliopistollisen keskussairaalan T3-sairaalarakennuksen työmaalla Turussa on havaittu ongelmia betonirakenteissa, minkä vuoksi rakentaminen on osittain keskeytetty. Rudus on toimittanut kohteeseen betonia perustuksiin ja kantaviin pystyrakenteisiin Turussa sijaitsevilta betoniasemiltaan.

-Tärkeää nyt on, että työt työmaalla jatkuvat. Työmaalla tullaan käymään erittäin huolellisesti jokainen rakenne läpi, jotta varmistetaan kaikin puolin laatu ja töiden turvallinen jatkuminen, kertoo Länsi-Suomen aluejohtaja Jari Lehtonen.

Ruduksen työmaalla ja tehtaalla otettujen betoninäytteiden testaustulosten perusteella toimitetussa betonissa ei ole vikaa.  -Tilanteeseen johtaneista syistä ja betonin ominaisuuksista on esitetty arvioita, joista emme ole samaa mieltä, jatkaa Lehtonen.

Ruduksen näkökulmasta asia vaatii vielä lisää tutkimista mukana olevien toimijoiden kesken. Tärkeää on vielä selvittää mm. valutöiden suorittamiseen ja olosuhteisiin liittyviä asioita; betonin lujittuminen vie aikaa ja betonin jälkihoitotoimenpiteillä on suuri merkitys lopulliseen rakenteeseen. -Autamme kaikin puolin asian selvittämisessä niillä tiedoilla mitä meillä on, Lehtonen lisää.

Rudus Oy Betoni- ja kivimateriaalit

Länsi-Suomen aluejohtaja Jari Lehtonen