Tiedote
Toimitusjohtaja Mikko Vasama: Vähähiilisyys ja digitaalisuus kehityksen kärjet
ma helmik. 07 08:59:00 2022
Näin sanoo Ruduksen tuore toimitusjohtaja DI Mikko Vasama (45). Hän aloitti tehtävässään helmikuun alussa. Tänä vuonna hänelle tulee täyteen viisi vuotta Ruduksen palveluksessa. Aikaisemmin hän toimi Ruduksen Betoni- ja kivimateriaalit toimialajohtajana vastuualueenaan valmisbetoni-, kiviaines- ja kierrätysliiketoiminta.
Vasama sanoo olleensa ”betonimies” jo parikymmentä vuotta. Rudukselle hän siirtyi Ruskon Betonilta seitsemän vuoden uran jälkeen.
– Kyllä nämä viisi Ruduksen vuotta ovat olleet vauhdikkaita. Tehtävät ovat vaihtuneet, vastuu kasvanut ja olen saanut perehtyä uusiin liiketoiminnan alueisiin. Kai minut on heitetty altaan syvään päähän pariin kertaan, Vasama myhäilee.
Katse vahvasti tulevaisuuteen
Rudus on perinteikäs, yli satavuotias yritys. – Perinteisiin on hyvä nojata, mutta Ruduksen asema Suomen johtavana kivipohjaisten rakennusmateriaalien valmistajana on saavutettu kehittämällä ja uudistamalla yritystä – ja niin minäkin aion jatkaa.
– Ruduksen johto on viime aikoina tehnyt muutoksia, jotta on pysytty kehityksessä mukana ja jopa edellä. Ihmisethän kuitenkin kaiken työn tekevät ja meillä on siinä suhteessa erinomaiset resurssit. Rudukseen onkin kertynyt laaja joukko oman erityisalansa ammattilaisia sekä paljon vahvaa tietotaitoa, mistä on paljon hyötyä asiakkaiden kohtaamisissa.
– Haluamme antaa asiakkaillemme uusia ratkaisuja ja olla mukana heidän arjessaan työmailla. Yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää ja molemmat osapuolet hyötyvät rakentavasta vuoropuhelusta.
Vastuullisuus määrittää toimintaa
Rudus aikoo puolittaa koko arvoketjunsa päästöt vuoteen 2035 mennessä. Hiilineutraaliutta yritys tavoittelee vuoteen 2050 mennessä. Rudus on koko toimitusketjun huomioivalla hiilijalanjälkilaskennallaan toimialansa edelläkävijöiden joukossa. Toimintaa ohjaa Concrete Acts! -ympäristövastuuohjelma.
– Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten Ruduksessa ajatellaan laajemmin kuin vain oman tuotannon näkökulmasta ja tehdään enemmän kuin pykälien mukaan vaaditaan. Rudus Lumo -ohjelma osoittaa, että Rudus haluaa tosissaan toimia ympäristön hyväksi. Me toimme myös ensimmäisenä alalla vihreän betonin Suomen markkinoille.
– Ympäristöasiat ovat yksi osa Ruduksen vastuullisuutta samalla tavalla kuin työturvallisuus. Myös henkilökunta on oppinut arvostamaan ympäristötekoja eli samanlainen asenteen muutos on tapahtunut kuin aikanaan työturvallisuuden edistämisessä.
– Vastuullisuus korostuu nykyisin asiakkaiden kanssa keskustellessa yhä useammin. Asiakkaat toivovat myös apua omien vastuullisten päätöstensä teossa.
Vähähiilisyyden lisäksi Ruduksen keskeisenä kehityskohteena on digitalisaatio.
– Digitaalisten työkalujen pitää olla edistyksellisiä ja toimivia sekä palvella asiakkaita aina vaan paremmin. Muuten yritys ei pysy alan kilpailussa mukana.
Hyviä tekijöitä tarvitaan
Vasama korostaa yhteistyön merkitystä erilaisilla foorumeilla, kuten eri järjestöjen ja oppilaitosten kanssa.
– Betonin valmistus on samanlaista eri puolilla maailmaa, kiveä rikotaan ja myllyt pyörivät. Näin ala tarjoaa hyvät mahdollisuudet edetä uralla myös kansainvälisesti. Mutta alalle tarvitaan lisää nuoria, hyviä tekijöitä. Ilman heitä ei ala, eikä Ruduskaan jatkossa pärjää.
– Meillä on Ruduksessa hyvä yhteishenki ja jokaisen työ on merkityksellistä. Työssä ja tiimeissä kannattaa pitää aina vähän pilkettä silmäkulmassa. Haastavia asioita tulee eteen meillä kaikilla, mutta yhdessä päästään aina eteenpäin.
Mikko Vasama näkee Ruduksen tulevaisuuden hyvin positiivisena ja valoisana.
– Menestyksen avaimet ovat omissa käsissämme. Jos emme tällä porukalla onnistu, niin sitten ei millään.
Lisätietoja:
Mikko Vasama, toimitusjohtaja, Rudus Oy
Puh. 050 357 0383, mikko.vasama@rudus.fi
Kuvateksti:
– Ruduksella on ollut ja tulee olemaan merkittävä rooli betonialan suunnannäyttäjänä, toimitusjohtaja Mikko Vasama sanoo. – Vastuullisuus ohjaa Ruduksen kaikkea toimintaa ja ympäristövastuuohjelmammekin on tarkkaan mietitty kokonaisuus, Vasama lisää.
Yhteyshenkilöt
Digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija
020 447 711
fnev.ebhivara@ehqhf.sv