Saariston rengasreitti saa uudet kuosit Paraisilla

ma syysk. 23 10:00:00 2024

Väyläviraston mittavassa hankkeessa parannetaan monelle suomalaiselle kesämatkaajalle tuttuja suuria siltoja saariston rengasreitillä. Kokonaisuuteen kuuluu sekä uusien siltojen rakentaminen että tieverkoston parantaminen.

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltoihin liittyvien väylien ja yksityisteiden rakentaminen on yksi mittava urakkakokonaisuus. Tälle hankkeelle Rudus toimittaa yli 400 000 tonnia erilaisia kiviaineksia.

Rudus on toimittanut työmaalle myös EEJ-luokiteltua (ei enää jätettä) Betoroc®-mursketta, väylien betoniset melukaiteet, meluseinien pilarianturat sekä sokkelielementit.

Yhteistyö Väyläviraston, Kreaten ja Ruduksen välillä starttasi syksyllä 2022 kilpailutuksen jälkeen.
– Päädyimme Väyläviraston kanssa Rudukseen sekä toimitusvarmuuden että Ruduksen kiviaineksen toimituspaikkojen sijaintien vuoksi, Kreaten väylärakentamisen työpäällikkö Samuel Laitinen sanoo.

Hessundinsalmen silta uusine väylineen valmistuu vuoden 2025 alkupuolella ja Kirjalansalmen silta väylineen kesällä 2026.

– Yhteistyötä on ollut mukavaa tehdä Kreaten ammattilaisten kanssa. Työtä helpottaa, että olemme toimineet erilaisissa hankkeissa pitkään yhdessä, Ruduksen myyntijohtaja Juha Lehto kertoo.

Kierrätys kunniaan

Työmaalla käytetty Betoroc-murske valmistetaan käytöstä poistetusta purku- ja ylijäämäbetonista murskaamalla. Jätestatuksen poistuttua Betorocia voidaan käyttää monissa maanrakennuskohteissa luonnonkiviaineksen tapaan.
– Betorocin käyttö on ollut meille sekä kustannustehokasta että positiivinen ympäristöteko, kun olemme voineet hyödyntää kierrätysmateriaalia neitseellisen kiviaineksen sijaan, Kreaten väylärakentamisen vastaava työnjohtaja Miikka Saarni sanoo.

Betoroc-murske toimii hiilidioksidinieluna ja se on todennetusti hiilinegatiivinen tuote. Kierrätystuotteilla voidaan korvata ja säästää neitseellisiä luonnonmateriaaleja sekä vähentää materiaalimenekkiä. Betoroc-murskeella on voidaan myös saavuttaa kolmanneksen kustannushyöty perinteiseen kiviainekseen verrattuna.

Lue koko uutinen Rudus Prosta >

Juha Lehto, myyntijohtaja, Kiviaines Etelä-Suomi
juha.lehto( at )rudus.fi

Kuvat: Rudus Oy
Kuvatekstejä:

- Kuva-03: Kirjalansalmensiltatyömaalla väylän eri louhe- ja murskekerrokset. Vaaleanvärinen rakennekerros on Ruduksen Betoroc®-mursketta, joka on kierrätystuote ja valmistetaan käytöstä poistetusta betonista murskaamalla.

- Kuva-11: Kreaten väylärakentamisen ammattilaiset: vasemmalla työpäällikkö Samuel Laitinen ja vieressä vastaava työnjohtaja Miikka Saarni.

- Kuva-16: Uusi Kirjalansalmen 671 metriä pitkä vinoköysisilta rakenteilla (oikealla) vanhan sillan viereen.